انواع روش های زیبایی دندان

از جمله راهکار ها برای زیبایی دندان‌ می‌توان به این موارد اشاره داشت: لمینت دندان ، جرم گیری دندان ، ارتودنسی، بریج کردن، ونیر و کامپوزیت دندان اشاره داشت.

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

برای بهره‌مندی از دندان‌های سالم و زیبا می‌توانید از خدمات دندانپزشکی زیبایی استفاده کنید و با توجه به احتیاج دندان‌ها نسبت به این مسئله اقدامات لازم را انجام دهید.در عصر حاضر خدمات زیبایی دندان بخش وسیعی از خدمات دندانپزشکی را در بر می‌گیرد، انواع روکش‌ها، لمینت ها، ایمپلنت‌های دندانی، فقط بخش بسیار کوچکی از خدمات ارائه‌شده توسط یک ‌دندانپزشک زیبایی می‌باشد. شما به کمک خدمات زیبایی دندان می‌توانید از شر مشکلات ظاهری دندان‌های خود خلاص شده، و از لبخندی جذاب و دل‌نشین لذت ببرید.

با توجه به گرانی روش های زیبایی دندان می توانید با مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی اقساطی از خدمات زیبایی بهره مند شوید.

جرم گیری دندان

در جرم گیری دندان، دندانپزشک از یک جرم گیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرم گیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند. در جرم گیری با ابزارهای التراسونیک، دندانپزشک با کمک یک دستگاه کوچک که دارای سر فلزی می‌باشد رسوبات و اجرام را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگه‌داشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از پر تقاضاترین خدمات زیبایی دندان‌ها می‌باشد که در آن فرآیند روشن کردن رنگ دندان‌های تیره، زرد یا قهوه‌ای انجام می‌پذیرد. انواع مختلف سفیدکننده های دندانی عبارت‌اند از: خمیردندان، ژل‌ها، چسب‌ها و مواد سفیدکننده‌ای که دندانپزشک به دندان می‌زند. اما سفیدکننده برای همه افراد خوب نیست. این سفیدکننده‌ها فقط برای افراد سالمی که دندان و لثه‌های سالمی دارند، می‌تواند مثمرثمر باشد.

 لمینت دندان

لمینت دندان یا ونیر سرامیکی، یکی از خدمات زیبایی دندان است که شامل یک پوسته نازک سرامیکی است. این پوسته‌ها به کمک انواع باندهای رزینی که همان ماده‌ای می‌باشند که سبب چسباندن مواد کامپوزیتی به دندان می‌شود، روی دندان تراش‌خورده چسبانیده می شوند.

جهت پرداخت به صورت اقساط می توانید به مراکزی که خدمات لمینت اقساطی دندان ارائه می دهند مراجعه نمایید. 

کامپوزیت دندان

پرکردگی دندان گاهی در اثر خرد شدن نیاز به‌جایگزینی برای ترمیم دارد و آن جایگزین کامپوزیت دندان است. افراد برای زیبایی دندان‌ها به‌جای آمالگام نقره‌ای، از کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می‌کنند. برخی از افراد هم نگران این مسئله هستند که آمالگام نقره‌ای حاوی جیوه بوده و برای سلامتی خطر دارد، بنابراین از کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می‌کنند. در پرکردگی بزرگ با کامپوزیت نسبت به آمالگام نقره‌ای، دندان پرکرده زودتر فرسوده می‌شود. اما در پرکردگی‌های کوچک، کامپوزیت دندان بهترین گزینه است.

پل دندانی

درصورتیکه دندانی کشیده شود، برای جایگزین کردن آن، دو دندان مجاور، دندان کشیده شده را به‌عنوان پایه در نظر می‌گیرند و ناحیه وسط که دندان کشیده شده را شامل می‌شود،  پرمی‌کند. به این روش که پیوسته بوده و در آن دو دندان پایه و یک‌دندان وسط متصل‌به‌هم هستند، بریج کردن دندان یا پل دندانی گفته می‌شود. بریج‌ها از دو روکش برای دندان‌های دو طرف تهیه‌شده‌اند و دندان آماده‌شده در بین این دو روکش قرار می‌گیرد. این دندان‌ آماده‌شده می‌تواند از جنس طلا، آلیاژ، چینی و یا ترکیبی از این مواد باشد. بریج‌ها حامی دندان‌های طبیعی و یا ایمپلنت‌ها می‌باشند. درواقع بریج جهت درمان بی‌دندانی ساخته می‌شود، به این صورت که با قرار گرفتن روی دندان‌های طرفین ناحیه بدون دندان، به شکل یک پل قسمت بی‌دندان را کامل می‌کند.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از خدمات زیبایی دندان است که توسط آن دندان‌های کج و ناهموار اصلاح می‌شود. سیم‌های ارتودنسی به دندان‌ها، در طی یک دوره زمانی فشار مستمر وارد کرده و به‌آرامی دندان‌ها را در یک ردیف منظم قرارمی دهند. همان‌گونه که دندان با فشار وارده حرکت می‌کند، حفره استخوان دندان نیز تغییر شکل پیدا می‌کند. قسمتی که به دندان متصل می‌شود می‌تواند شفاف، همرنگ دندان و یا رنگی باشد. همچنین می‌توانند به پشت دندان متصل شوند تا دیده نشوند. بریس‌های نامرئی از یک سری قالب‌های پلاستیکی شفاف تهیه‌شده‌اند که به‌تدریج دندان‌ها را در یک ردیف قرار می‌دهند.

روکش دندان (ونیر)

روکش دندان یا ونیر، نازک و همرنگ دندان می‌باشد. این ونیرها سطح جلویی دندان‌ها را می‌پوشاند. روکش‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ و یا تغییر شکل دندان‌ها شوند، اما این فرایند قابل‌برگشت نیست و نمی‌توان آن‌ها را برداشت. روکش‌های با جنس چینی باکیفیت‌تر از روکش ‌های با جنس صمغی هستند و در برابر بروز لکه‌ها استحکام بیشتری دارد. بازتاب نور در روکش‌های چینی شبیه بازتاب نور در دندان‌های طبیعی می‌باشد. ونیرهای صمغی نازک‌تر می‌باشند و قبل از قرار گرفتن بر روی دندان، باید مقدار اندکی از دندان را برداشت.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین و آخرین روش‌های درمان دندان کشیده شده به شمار می‌رود و تقریبا تا پایان عمر بیمار دوام خواهد آورد. این روش درمان اگرچه اندکی گران و پرهزینه است، اما ارزشش را دارد و بسیاری از مشکلات دیگر روش‌هایی مانند بریج‌ دندانی را ندارد. در این روش نیازی به تغییر ساختار و دست‌کاری سایر دندان‌ها نیست و جایگزینی دندان ازدست‌رفته شده و به ساختار سایر دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. ایمپلنت دندان یک نوع جراحی دهانی است که طی چند مرحله انجام می‌شود. در این روش پس از انجام آزمایش‌های مربوطه، ابتدا یک ایمپلنت فلزی از جنس تیتانیوم به کمک جراحی در استخوان فک در محل دندان ازدست‌رفته بیمار، قرار داده می‌شود و پس از بهبودی استخوان و لثه، اتصال‌دهنده و تاج دندان روی ایمپلنت نصب خواهند شد. ایمپلنت‌ها امروزه علی‌رغم جنبه درمانی در جنبه زیبایی دندان‌ها نیز نقش به سزاییدارند.

میناکاری دندان

میناکاری دندان، یک روش سریع و بدون درد در زیبایی دندان می‌باشد. این روش برای از بین بردن عیوب کوچک مانند دندان‌های ناهمسطح و یا دندان‌های روی‌هم قرارگرفته، به کار می‌رود. در این فرآید، نتیجه سریعا حاصل می‌شود. اغلب به همراه میناکاری دندان، سفید کردن، روکش کردن و باندینگ نیز انجام می‌شود. علاوه بر تمامی روش‌های زیبایی دندان که در این مقاله به ‌اختصار بیان شد، قابل‌توجه است بدانید  با صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و سایر اصول بهداشتی و همچنین استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید می‌توانید به میزان محسوسی به‌صورت طبیعی دندان‌های سالم و زیبایی داشته باشید.

شاید مایل به مطالعه ی مقاله های زیر باشید :
تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟    -  لمینت دندان چیست و برای چه کسانی مناسب است؟  -  ارتودنسی دندان

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عوارض مشروبات الکلی و روش های ترک الکل