عوارض مشروبات الکلی و روش های ترک الکل

از جمله عوارض مشروبات الکلی می‌توان به بروز مشکلات جسمی و روانی اشاره کرد، به خصوص اگر فرد در مصرف الکل زیاده روی نماید. بیماران مبتلا به اختلال سوء‌مصرف الکل تمایلی به پذیرش اعتیادشان ندارند و به همین دلیل احتمال کمک گرفتن آن‌ها از اطرافیان و متخصصین کمتر می‌شود.
همین نگرش منفی باعث می‌شود که دوستان یا خانواده فرد الکلی درباره رفتارهای خطرناک یا تغییراتی که در عزیزشان مشاهده می‌کنند، حرفی نزنند. هرچند بسیاری از افراد الکلی سعی می‌کنند تا مشکل الکلیسم و مستی خود را پنهان کنند، اما مخفی کردن نشانه‌های مستی دشوار است. اعضای خانواده بیمار مشکوک به مصرف مشروبات الکلی باید از عوارض مصرف الکل و مستی اطلاع داشته باشند تا بدانند که چه زمانی باید به او کمک کنند.
مستی، از مهمترین عوارض مشروبات الکلی است که تصور می‌گردد مهمانی یا کنسرت را مهیج‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف الکل خطرناک است. زیاده‌روی در مصرف الکل عوارض متفاوتی در مردان و زنان دارد. آقایان زیر ۶۵ سالی که در طول روز بیشتر از ۴ نوشیدنی یا در طول هفته بیشتر از ۱۴ نوشیدنی مصرف می‌کنند، دچار مشکل سوء‌مصرف الکل هستند.
زیاده‌روی در مصرف مشروب برای خانم‌ها و آقایان مسن‌تر معمولاً بیشتر از سه نوشیدنی در روز یا هفت نوشیدنی در هفته تعریف می‌شود. چنانچه مصرف الکل به این حد برسد، شناسایی نشانه‌ها و علائم الکلیسم آسان‌تر می‌شود، زیرا فرد دچار عوارض مستی می‌گردد.مصرف الکل دارای عوارض بلند مدت و کوتاه مدت است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:
 
عوارض بلند مدت الکل
با گذشت زمان، مصرف بیش از حد الکل در فرد می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن و سایر مشکلات جدی در او شود، از جمله:
فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کبدی و مشکلات گوارشی
سرطان پستان، دهان، گلو، مری، کبد و روده بزرگ
تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال بیمار شدن را افزایش می‌دهد.
مشکلات یادگیری و حافظه، از جمله زوال عقل و عملکرد ضعیف در مدرسه، دانشگاه یا محل کار
مشکلات اجتماعی، از جمله از دست دادن بهره‌وری، مشکلات خانوادگی و بیکاری
اختلالات مصرف الکل یا وابستگی به الکل
 
عوارض کوتاه مدت الکل
مصرف بیش از حد الکل اثرات کوتاه مدتی نیز دارد که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک یا معضلات اجتماعی را افزایش می‌دهد. این موارد غالباً در نتیجه نوشیدن زیاد مشروبات الکلی است و شامل موارد زیر می‌شود:
صدمات، مانند تصادف وسایل نقلیه موتوری، سقوط، غرق شدگی و سوختگی
خشونت، از جمله قتل، خودکشی، تجاوز جنسی یا خشونت با شریک زندگی
مسمومیت با الکل، که ناشی از بالا رفتن میزان الکل در خون است.
رفتارهای پرخطر جنسی، از جمله رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه جنسی با چندین شریک. این رفتارها می‌تواند منجر به بارداری ناخواسته یا بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV شود.
سقط جنین و مرده‌زایی یا اختلالات طیف جنین الکلی (FASD) در زنان باردار
 
عوارض مصرف زیاد الکل
اعتیاد به الکل نشانه‌های متعددی به دنبال دارد که شامل عوارض جسمی و روانی آشکار نیز می‌شود. الکل دارای کالری بسیار زیادی است، بنابراین زیاده‌روی در مصرف مشروبات الکلی منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. تجمع چربی در اطراف شکم یکی از عوارض شایع زیاده‌روی در مصرف الکل است.
به علاوه افراد الکلی و مست معمولاً ظاهر نامرتب و شلخته‌ای دارند، گفتارشان نامفهوم است و هنگام راه رفتن تلوتلو می‌خورند. هرچه فرد مست‌تر باشد، کمتر می‌تواند مراقب رفتارش باشد و به سر و وضعش برسد.
وقتی چنین تغییراتی در فرد معتاد به الکل ایجاد می‌شود، او در تعامل با همکاران، دوستان یا خانواده‌اش دچار مشکل می‌شود. همچنین افراد الکلی با مشکلات قانونی از قبیل دستگیر شدن به دلیل رفتار نامناسب در مکان‌های عمومی و رانندگی در حالت مستی مواجه می‌شوند. پرداخت جریمه‌ها و حق‌الزحمه وکلا در کنار هزینه‌های خرید مشروبات الکلی، حساب بانکی فرد الکلی را به سرعت خالی می‌کند و مشکلات اقتصادی نیز به مشکلات قبلی اضافه می‌شود.
 
عوارض جسمی ‌مصرف الکل
مصرف مستمر الکل عوارض بیشتری را در پی دارد که می‌تواند علامت اعتیاد به الکل باشد. بروز بعضی علائم به غلظت الکل در خون (BAC) بستگی دارد. غلظت الکل در خون بعد از یک یا دو نوشیدنی به 0.04 می‌رسد و در این نقطه است که افراد معمولاً علائم اولیه مستی را تجربه می‌کنند.
فرد زمانی مست محسوب می‌شود که مهارت‌های حرکتی و توانایی‌های شناختیش در حد محسوسی مختل شده باشد یا غلظت الکل در خونش به 0.08 رسیده باشد. در چنین حالتی است که افراد به دلیل رانندگی در حال مستی دستگیر می‌شوند. رانندگان کامیون چنانچه غلظت الکل در خونشان به 0.04 برسد، به جرم رانندگی در حال مستی دستگیر می‌شوند.
زمانی که غلظت الکل در خون به 0.12 می‌رسد، اکثر افراد احساس می‌کنند که باید بالا بیاورند. مصرف‌کنندگان ممکن است در غلظت بین 0.30 تا 0.40 بی‌هوش شوند. وقتی غلظت الکل در خون به 0.45 برسد، خطر مرگ وجود دارد.
 
عوارض روانی اعتیاد به الکل
قبل از آن که الکلیسم سلامت جسمی مصرف‌کننده را تحت‌الشعاع قرار دهد، بر ذهن اثر می‌گذارد. اعتیاد به الکل ارتباطات مغز را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود حتی فردی که به تازگی الکل مصرف کرده است، ولع شدیدی به مصرف الکل احساس کند. این وضعیت شیمی مغز را تغییر می‌دهد و مغز برای الکل اولویت قائل می‌شود.
در نتیجه مست کردن، تمرکز و دغدغه اصلی فردی می‌شود که در دام اعتیاد به الکل گرفتار شده است. چنانچه فرد میل به مصرف الکل داشته باشد، اما الکل در دسترسش نباشد، اعتیاد به الکل او را در آشفتگی و ناراحتی روانی شدیدی فرو می‌برد.
الکل علاوه بر این که موجب بروز مشکلات روانی جدید می‌شود، اختلال‌های روانی قبلی را نیز تشدید می‌کند. مصرف الکل موجب وخامت بیماری‌های روانی بالینی، به ویژه افسردگی می‌شود. ارتباط بین الکلیسم و اختلال‌های روانی زمانی پیچیده‌تر می‌شود که متوجه شویم بیماران مبتلا به ناراحتی‌های روانی بیشتر مستعد اعتیاد به الکل هستند.
 
مصرف الکل سفید یا اتانول که در داروخانه‌ها نیز به فروش می‌رسد، می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. از عوارض خوردن الکل سفید در حجم بالا می‌توان به آسیب سلول‌های مغزی و کاهش سطح هوشیاری و حتی کما و مرگ اشاره کرد. سوء‌مصرف مستمر و طولانی مدت الکل سفید باعث کوچک شدن کبد، زخم معده و عوارض گوارشی می‌شود.

روش های ترک اعتیاد به الکل
در اینجا قصد داریم در مورد روشهای ترک الکل توضیحاتی ارائه دهیم ، ولی قبل از آن دو نکته را باید در نظر داشته باشید: اول این که ترک اعتیاد به الکل و انواع روش های آن دارای ساختار مشترکی هستند که شما با یاد گرفتن این ساختار می تواند اعتیاد به هر نوع مشروب الکلی را کنار بگذارید. یا به عبارت دیگر ساختار سیستم ترک اعتیاد الکل را روی خود پیاده کنید و با روش خود از بنداعتیاد به الکل رها شوید.
نکته ی دوم این است که یکی از ابزار هایی که به شما کمک می کند که ترک اعتیاد موفق تری داشته باشید، آگاهی است.
 
چگونه مصرف الکل را ترک کنیم؟
مرحله ی اول پذیرش است، شما باید بدانید تا زمانی که قبول نکنید که به مصرف الکل اعتیاد دارید، نمی توانید از نوشیدن دست بکشید و اختیار زندگی خود را در دست بگیرید. اگر هر چقدر با خود فکر کردید متقاعد نشدید که معتاد به الکل هستید پس شما برای فرار از واقعیت زندگی و مشکلات خود می نوشید و باید بدانید که شما در حال پیشروی در مسیر اعتیاد هستید و به این صورت باید در نظر داشته باشید که عوارضی که در بالا گفتیم ممکن است شما از پا بیاندازند. پس خیلی صادقانه با مشکل برخورد کنید و به خودتان دروغ نگویید. تا با هم به سراغ ترک اعتیاد برویم.
 
ترک اعتیاد الکل را از کجا شروع کنیم؟
شما باید در ابتدای کار یک روز را برای قطع مصرف الکل مشخص کنید و دقیق و صادقانه در مورد دلیل هایی که باعث الکل مصرف کردن شما شده بودند به یک نتیجه محکم برسید. سعی کنید برای مواقعی که عصبانی و یا پریشان هستید راه حلی به جز الکل پیدا کنید. شما باید با خماری الکل کنار بیایید و متعهدانه به خودتان قول بدهید که طی هیچ شرایطی الکل مصرف نکنید.
در ضمن اگر قبلا هم اقدام به ترک الکل نموده اید و موفق نشده اید تصور نکنید که این کار غیر ممکن است، چون شما از دفعه ی قبل تجربه کسب کرده اید و می دانید که ذهن برای این که اعتیاد خود به الکل را ارضا کند از چه حیله هایی استفاده می کند. 
دوستان و یا اعضای خانواده ای که از شما حمایت می کنند را پیدا کنید.
شاید شما از آن آدم های گوشت تلخ و سردی باشید که با هیچ کس قصد سازگاری ندارند، ولی با این وجود باز هم اگر کسی در مسیری که قدم بر می دارید به شما کمک کند و شما را راهنمایی کند خوشحال می شوید. همه ی آدمها دوست دارند که مورد حمایت واقع شوند و کسی باشد که حد اقل حس و حال و شرایط آنها را درک کند. پیشنهاد مرکز ترک الکل به شما این است که دست به کار شوید و این افراد را پیدا کنید و تصمیم خود را با آنها در میان بگذارید و یک تاریخ برای قطع مصرف یا شروع کاهش مصرف در نظر بگیرید. البته شما برای کاهش مصرف باید قانون مند عمل کنید و به این صورت که در هفته بیش از دو بار ننوشید و از طرفی روزانه بیشتر از دوبار الکل مصرف نکنید. (حتی در کشور هایی که نوشیدن مشروبات الکلی موردی ندارد بیش از این مقدار اعتیاد محسوب می شود)
جلوی همه ی جنبه های اعتیاد به الکل بایستید.
زمانی که قصد ترک اعتیاد الکل را دارید باید در نظر داشته باشید که در واقع با سه مشکل در حال مبارزه هستید:
مشکل اول: وابستگی جسمی به الکل است.
وابستگی جسمی به الکل است که باعث سردرد و خماری شما در اثر نبود الکل می شود و دردی جسمانی را تحمل می کنید. راه حل این مشکل این است با متخصصان ترک اعتیاد الکل صحبت کنید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند.
 
مشکل دوم: وابستگی روحی به الکل است.
که باعث می شود شما پریشان حال باشید و در شرایط بد احساس نیاز شدیدی به الکل داشته باشید. همچنین این همان مسئله است که شما را بیشتر از همه چیز وسوسه می کند. شما برای حل این مسئله می توانید از جلسات مشاوره با مشاوران مراکز تخصصی بستری ترک اعتیاد استفاده کنید. همچنین می توانید از تماس با ما استفاده کنید تا در مورد مشکلاتان بحث و بررسی های تخصصی انجام شود. از طرفی شما می توانید از جلسات الکی های گمنام در شهر خود نیز استفاده کنید.
مشکل سوم: عادت به نوشیدن الکل
بخشی از نوشیدن شما به این دلیل بوده است که شب ها هیچ تفریحی نداشته اید و مجبور بوده اید هر شب برای حل این مشکل به الکل متوسل شوید . پس این راه حل و آن دوستان را کنار بگذارید و به دنبال دوستانی جدید باشید که شما را به یاد مصرف الکل نیاندازند.
 
بهتر است جهت موفقیت در این امر با مرکز ترک اعتیاد و یا مرکز ترک الکل مشاوره نمایید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

انواع روش های زیبایی دندان